Utendørsreklame: Dekning vs Frekvens

UtendørsreklameLeave a Comment on Utendørsreklame: Dekning vs Frekvens

Utendørsreklame: Dekning vs Frekvens

I reklameindustrien er dekning og frekvens blant de viktigste målene, spesielt for utendørsreklame. Disse målene er avgjørende både når en utendørskampanje skal planlegges og når effekten av kampanjen skal evalueres.

Hva er dekning og frekvens?

Dekning, eller dekningsgrad, måler prosentandelen av unike brukere i et gitt marked som blir eksponert for en eller flere utendørs reklameflater minst én gang i løpet av en bestemt periode. Frekvensen derimot, forteller oss hvor mange ganger et individ blir eksponert for disse reklameflatene i løpet av perioden.

Effektiv dekning

Effektiv dekning omhandler antallet eller prosentandelen av en målgruppe som blir eksponert for en reklameflate et visst antall ganger. Ifølge en tommelfingerregel for utendørsreklame, bør effektiv dekning være 3 eller høyere. Det betyr at målgruppen helst bør se reklameflaten minst tre ganger for at reklamen skal ha ønsket effekt.

Forholdet mellom dekning og frekvens

Det er en vanlig misforståelse at økt dekning automatisk fører til høyere frekvens. Å finne den riktige balansen mellom dekning og frekvens er kritisk for bedrifter som ønsker å utføre en effektiv utendørskampanje. For mye fokus på dekning kan føre til dårlig avkastning på investeringen, da enkel eksponering sjelden er nok til å påvirke forbrukeratferd betydelig.

For at budskapet skal gjøre et varig inntrykk og skape en relasjon til kundene er det viktig å oppnå en viss grad av frekvens. Her kommer effektiv dekning, som ble nevnt over, inn i spill. For utendørsreklame er det avgjørende at utendørskampanjen oppnår en effektiv frekvens på 3+. Dette på grunnlag av en forbruker ofte må så reklamen flere ganger for at den skal bli husket og gjøre inntrykk.

Vi i Crossmark levere flere ulike reklameprodukter. Et av disse produktene er Crossmark Dynamic. Dette er et opphengssystem hvor man selv kan skifte ut banneren. Systemet er svært effektivt til å oppnå høy frekvens og høy dekning.

Når bør dekning maksimeres?

Dekning bør maksimeres når målet er å informere om et nytt produkt eller en ny tjeneste. Dette er særlig relevant i et nytt eller voksende marked, hvor målet er å nå ut til så mange potensielle kunder som mulig. Det er også relevant for etablerte selskaper under salgskampanjer eller sesongmessige kampanjer, hvor bred eksponering kan gi rask informasjonsspredning.

Når bør frekvens maksimeres?

I situasjoner hvor det er kritisk for selskaper å bygge merkevarekjennskap og forståelse, bør frekvensen økes. Dette gjelder spesielt for nye bedrifter i markedet eller i bransjer hvor det kreves gjentatte eksponeringer for å bygge forbrukertillit, som for eksempel luksusprodukter eller tjenester som involverer forbrukerens personlige rom.

Til slutt, i situasjoner der konkurransen er høy. Bedrifter i markeder hvor konkurransen er høy vil tjene på å ha en høy frekvens for å skille seg ut i mengden. I slike tilfeller burde bedrifter ofre dekning for å forsikre seg om at forbrukeren får med seg budskapet flere ganger.

Ofte stilte spørsmål

Hvordan kan man måle dekning og frekvens effektivt?

Måling av dekning og frekvens krever tilgang til nøyaktige data om hvor mange ganger reklameflater blir sett og av hvor mange unike brukere. Dette kan kreve spesialiserte verktøy eller tjenester.

Hvorfor er ikke alltid høy dekning nok alene?

Selv om høy dekning betyr at mange ser reklamen, garanterer det ikke at de husker budskapet eller at det påvirker deres kjøpsbeslutninger uten tilstrekkelig frekvens.

Kan en balansere dekning og frekvens uten store kostnader?

Ja, ved å bruke dataanalyse og målrettet reklame kan bedrifter optimalisere både dekning og frekvens for å oppnå maksimal effekt av kampanjene sine uten unødvendige utgifter.

Hvordan påvirker dekning og frekvens merkevarebygging?

Riktig balanse mellom dekning og frekvens er viktig for effektiv merkevarebygging. Adekvat eksponering (frekvens) kombinert med bred rekkevidde (dekning) sikrer at et merke ikke bare blir sett, men også husket og foretrukket av forbrukerne over tid.

Ønsker du å vite mer om hva slags materiale som passer best for ditt lokale? Ta gjerne kontakt med oss på e-post: info@crossmark.no eller tlf: 22 97 53 00 for en uforpliktet prat. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top