reklame, reklameplakat, crossmark

10 GRUNNER TIL HVORFOR REKLAME ER VIKITG 

Reklameannonser er overalt. Du slår på TV-en, åpner en nettleser eller går nedover en gate, og du vil med all sannsynlighet se en annonse. Disse reklamekanalene har alle en ting til felles, de ber alle om oppmerksomheten. Annonser kan være irriterende, men hva ville verden vært uten dem? Her er ti grunner til at reklame er viktig for bedrifter og samfunnet ellers: 

1 Reklame er en avgjørende del av markedsføring 

Mange bruker markedsføring og reklame om hverandre. Markedsføring identifiserer hva kundene vil ha, oppmuntrer dem til å kjøpe, og engasjerer seg med dem etterpå for å beholde sin lojalitet. For å få oppmerksomheten deres og la dem vite at du har det de leter etter, trenger du reklame. Reklame er som fiskekroken, mens markedsføring er alt av fiskerens utstyr. 

2 God reklame forteller en historie 

Narrativ annonsering har fått gjennomslag de siste årene. Hvis du ser på annonser fra fortiden, beskriver mange av dem et produkt eller en tjeneste. Som et eksempel viser en gammel Ford annonse en illustrasjon av bilen. Den er omgitt av tekst som beskriver ulike aspekter av kjøretøyet, for eksempel dens brede slitebane og brukervennlighet.  

I dag fokuserer de fleste bilannonser mer på personene som kjører bilen enn selve bilen. En nylig Ford annonse inneholder en montasje av skuespillere i ulike livsscenarier, for eksempel å flytte hjemmefra. Bilens funksjoner, som parkeringshjelp og størrelsen på bagasjerommet, er fortsatt fremhevet, men ikke på samme måte som før. Forbrukere reagerer bedre på annonser i mer narrativ stil. 

3 Annonsering gjør at du kan målsette deg mot bestemte kunder  

Å være strategisk når det gjelder annonsering hjelper en bedrift med å nå ut til kundene som mest relevante for dem. Tidligere betydde det annonsering av ting som helseprodukter i treningsfokuserte magasiner og visning av annonser for leker under barne-TV. Takket være digital markedsføring og analytisk programvare kan bedrifter bli veldig spesifikke om hvem som ser annonsene deres og hvem som har kjøpt produktene deres tidligere.  

4 Annonsering hjelper å beholde kunder 

Eksperter sier at pågående reklamekampanjer er nøkkelen til å beholde kundene. En forbruker kan kjøpe et produkt fra en bedrift og ikke tenke på dem igjen, selv om de var fornøyde. Hvis de fortsetter å se annonser, blir de imidlertid påminnet om at dette er et selskap de liker. Å kjøre konsekvente annonsekampanjer er spesielt viktig hvis bedriften sliter og trenger tilbakevendende og nye kunder.  

5 Reklame hjelper bedrifter med å skille seg ut 

I et hav av virksomheter som selger sine produkter og tjenester, hvordan skiller man seg ut? God reklame. Et selskap kan selge noe så grunnleggende som såpe og gjøre det bedre enn en konkurrent rett og slett fordi de kjører annonser som forbrukerne liker. Såpen må åpenbart gjøre jobben sin, men med rengjøringsprodukter er det vanligvis ikke en enorm forskjell i effektivitet. Det som er avgjørende er merkevarebygging og reklame. 

6 Reklame forteller kundene om en virksomhet er i tråd med verdiene deres 

Forbrukerne blir mer kresne når det gjelder selskapene de valgte å støtte. Forskning viser at samfunnsansvar betyr mye for folk, spesielt yngre mennesker, og de ønsker å kjøpe fra virksomheter som er i tråd med deres verdier. Reklame forteller forbrukerne hvem en bedrift er og hva som betyr noe for dem. 

7 Annonsering påvirker omdømmet til varemerke 

Hvordan en bedrift representerer seg selv kan trekke kunder inn eller avvise dem. Det er mange eksempler på bedrifter som kjører annonser som har slått tilbake. I 2017 lastet Dove opp en kort video av en svart kvinne som løfter en skjorte over hodet og så ut til å forvandle seg til en hvit kvinne. Denne kvinnen tar deretter av seg skjorten og avslører en kvinne fra Midtøsten. Hensikten med annonsen så ut til å være representasjon, men forbrukerne var ikke fornøyde og Dove ba om unnskyldning. Dette er ikke første gang Dove har fått varmt vann, noe som viser hvor viktige annonser er for et merkes omdømme. 

8 Annonsering påvirker salget 

Annonsering påvirker omdømme til merkevarer, men betyr det en endring i salg? Ja, det har skjedd før og vil mest sannsynlig skje igjen. Et relevant eksempel er en Oldsmobile annonse fra 1998. Kampanjen forsøkte å appellere til yngre kjøpere med slagordet: “Dette er ikke din fars Oldsmobile.”  

Det gjorde ikke susen og fornærmet også deres eldre forbrukerbase. Selv om det sannsynligvis ikke er nøyaktig å si at denne annonsen drepte Oldsmobile, økte den absolutt ikke salget.  

9 Reklame påvirker økonomien 

Utgifter til annonsering øker over hele verden. Eksperter anslår at i 2024 vil annonseringen nå over 630 milliarder dollar. Det betyr flere jobber, flere kjøpere, sterkere konkurranse og økt BNP. Reklame er bra for den kreative industrien også. Bedrifter trenger ofte fotografer, animatører, musikere, motedesignere og mer for å hjelpe med annonser. Alt dette spiller inn i økonomisk vekst. 

10 Reklame overskrider kampanjene 

Annonsering påvirker mer enn bare et selskaps bunnlinje og økonomi. Annonser kan overskride et produkt og endre kulturelle normer. De Beers er et godt eksempel. I mange år var det ikke vanlig at folk kjøpte forlovelsesringer med diamanter. I 1948 ga De Beers ut en annonse med slagordet “En diamant er for alltid.” Ringsalget gikk opp ettersom unge menn adlød annonsen og utnyttet gode diamantpriser.  

Leave a Reply

%d bloggers like this: