utendørskampanje, annonsetretthet, reklame, kampanje

HVOR LENGE BØR EN UTENDØRSKAMPANJE VARE?

Når du planlegger en utendørskampanje, er det viktig å avgjøre hvor lenge den skal vare.
Selvfølgelig vil du at flere skal se annonsen din. Delvis takket være et fenomen som kalles kreativ tretthet, kan vi vurdere når eksponeringsverdien til den reklamen avtar. For å få forbrukere til å ta hensyn til meldingene dine i stedet for å tune den ut, er det nyttig å forstå konseptet kreativ tretthet. Å se på de ulike unike elementene som påvirker tidslinjen til en utendørsreklame-kampanje kan også informere om riktig timing.

Hva er kreativ tretthet?

Også kalt annonsetretthet, kreativ tretthet oppstår når annonsen din vises så ofte at publikummet ditt tuner den ut og slutter å være oppmerksom. Hvis du har en annonse som blir vist for mange ganger og annonsen er av lav kvalitet, kan du til og med skade merkevarens omdømme og drive vekk potensielle kunder. Kreativ tretthet kan føre til at kampanjene dine blir mindre effektive og reduserer avkastningen på lang sikt.

Det er mange ulike faktorer som påvirker når kreativ tretthet oppstår for din utendørskampanje. Vi skal se på noen av disse faktorene i denne artikkelen, men en tommelfingerregel sier at kreativ tretthet skjer etter at reklamen har hengt ute i 8 – 9 uker.

Virkemidler for å unngå kreativ tretthet

Markedsførere kan reversere effekten av annonsetretthet ved å oppdatere eksisterende reklamer eller bygge nye kampanjer. For å bekjempe kreativ tretthet, på tvers av ulike kanaler, kan du også:

  • Oppdater fargepaletten og bildene på visningsannonser
  • Tilpass tekstannonser til publikums vaner og preferanser
  • Følg en strategisk tidsplan, slik at annonser kun vises på relevante tidspunkter og sesonger
  • Roter annonser ofte, slik at publikum ser forskjellige reklamer
  • Overvåk kampanjer for å hindre kreativ tretthet

Hvordan unngå kreativ tretthet for din utendørskampanje?

Det er enkelt å bytte ut litt tekst på en Google-annonse, men det krever mer planlegging og ressurser for å forhindre tretthet av utendørsreklame. I tillegg er tidsskalaen og eksponeringen til en utendørsreklame-kampanje forskjellig fra den for en nettkampanje.

Det kan være vanskelig å finne det punktet der du oppnår nok eksponering til å bygge bevissthet og skape konverteringer, men ikke så mye at publikum tuner ut ditt eller til og med får et negativt inntrykk av merkevaren din.

For å finpusse timingen og varigheten av din utendørsreklame-kampanje, er det viktig å forstå de ulike unike elementene som påvirker en utendørskampanjes tidslinje.

Planlegg fremtidige kampanjer

Når du kjører en utendørsreklame-kampanje, må du ta hensyn til produksjonskostnadene og installasjonstiden. Dette betyr at du må forutse når annonsetretthet kan sette inn og planlegge for en oppdatering på forhånd. Du kan utnytte historiske data for å forstå atferden til målmarkedet ditt (f.eks. se når effektiviteten til tidligere kampanjer begynner å avta) og bruke innsikten til å bedre planleggingen din.

Med Dynamic opphengssystem levert fra Crossmark er det enkelt og billig å skifte til en ny kampanje.

Utendørsannonse-plasseringer

Antall, steder og total markedsdekning påvirker hvor ofte målgruppen ser annonsen din. Det totale antallet visninger vil bidra til hvor raskt annonsetretthet setter inn. Hvis for eksempel annonsen din vises mange steder i et område der målgruppen din går forbi daglig, kan utvikling av flere kreative annonser eller implementering av kopiendringer bidra til å holde forbrukerne engasjert i meldingen din.

Kvaliteten på det kreative

For å få mest mulig ut av din utendørsreklame-kampanje er det viktig å opprettholde et konsistent merkevarebilde når du gir kampanjen en ansiktsløftning. I motsetning til nettplattformer hvor merkevarer har større spillerom til å gjøre endringer, må utendørsreklame være gjenkjennelige på en brøkdel av et sekund. Identifiser nøkkelytelsesindikatorer (KPIer) basert på kampanjemålene dine, og bruk dataanalyse for å sikre at du finner den rette balansen mellom ytelse og kreativitet.

Annonseformater

Formatet og størrelsen på utendørsannonsene dine og omstendighetene de blir sett under kan påvirke hvor mye oppmerksomhet publikum gir til meldingene. For eksempel, hvis publikum stirrer på en annonse i noen minutter mens de venter på en buss, kan de utvikle annonsetretthet raskere enn når de bare får et glimt av et vegglandskap i noen sekunder mens de kjører forbi.

Markedsmetning

Hvis en utendørsannonse plasseres ved siden av andre annonser, kan konkurransen avlede oppmerksomheten og redusere effektiviteten til annonsen. Som sådan kan det hende du må kjøre annonsen lenger for å oppnå ønsket eksponeringsnivå. Vurder også konteksten, for eksempel distraksjon fra andre aktiviteter eller mobile enheter, for å oppnå det ideelle nivået av publikums oppmerksomhet.

Oppbevaring av annonsering

Samle inn data, og mål hvor godt publikum holder på reklamebudskapet fra utendørskampanjene dine. For eksempel, i et overfylt område der mange bedrifter konkurrerer om forbrukernes oppmerksomhet, kan oppbevaringsgraden være lavere, og du må kanskje kjøre en annonse lenger. På den annen side, hvis annonsen din dominerer plassen og fanger oppmerksomheten med en gang, kan annonsetrettheten komme tidligere.

Leave a Reply

%d bloggers like this: