RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

UtendørsreklameLeave a Comment on RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

Retail media er ikke en ny mediekanal, men har økt kraftig i omfang de siste årene mye på grunn av nettbutikker som Amazon. De har benyttet sin egen nettside, ikke bare til å selge produkter, men også til å la sine leverandører reklame på deres hjemmeside. 
Retail media markedet er forventet å ha en årlig vekst på hele 25 % frem til 2026 og oppnå en inntekter på hele 100 milliarder dollar. 

Hva er Retail media?

Retail media er en mediekanal hvor butikker selger sine reklameplasser, både på sine nettbutikker, men også sine fysiske butikklokaler, til sine leverandører. Mediekanalen gjør det mulig for merkevarer å promotere sine produkter og tjenester der hvor kjøpsavgjørelsen blir tatt. Enten kunden befinner seg i eller utenfor butikklokalet, eller besøker nettbutikken. 

Retail media har som nevnt opplevd stor vekst de siste årene, og det er forventet at det vil øke kraftig i årene som kommer. Amazon har oppnådd stor suksess med å benytte sin salgsplattform til å selge reklameplass til sine leverandører. Det har naturligvis ført til at andre bedrifter ønsker å gjøre det samme.

Wal-Mart, verdens største Retail kjede, er på vei til å genere 2,2 milliarder dollar fra deres Retail media. Annonseringen de tilbyr vokser ikke bare fortere enn Retail virksomheten, men det oppnår i tillegg høyere marginer. 

Hvorfor benytte seg av Retail Media?

Butikker i dag har store utvalg av samme varer, men fra ulike leverandører. Med andre ord konkurransen blant leverandørene er høyere enn noen gang. For å komme seirende ut fra denne konkurransen er det viktig at produktet eller tjenesten skiller seg ut i mengden. Reklame som er plassert ved utsalgsstedet, nærme der hvor kjøpsavgjørelsen bli tatt, kan bidra til å oppnå mer oppmerksomhet mot produktet eller tjenesten, samt påvirke kunden i kjøpsavgjørelsen.

Visste du at så mange som 87 % av kunder som besøker et hypermarked og 76 % av kunder som besøker en dagligvarebutikk, ikke spesifikt har bestemt seg for hvilke produkt de skal handle. Les mer om det i denne artikkelen: “KUNDENES KJØPSBESLUTNING – GRIP KUNDEN MED INNENDØRS REKLAME & UTENDØRS REKLAME“ 

Det at kun ca. 20 % av de som besøker en butikk vet spesifikt hva de skal ha, sier noe om hvor effektiv en reklameplass i eller utenfor en butikk kan være. Derfor er det ikke rart at Tesco har installert 500 skjermer ved inngangen til sine lokaler. Det er utendørsreklame som gir kundene relevant informasjon der hvor de ønsker det. 

Reklameplasser på bedrifter sine eiendommer kan ha svært høy verdi og er noe Retailkjeder burde ta på alvor. Ser man på prislistene til noen av de største leverandørene på utendørsreklame, JCDecaux, Ocean Outdoor og Clear Channel, kommer det frem at en godt plassert reklameplakat kan ha en høy verdi. 

Fra prislistene til selskapene nevnt over kommer det frem at en klassisk utendørs reklameflate i Norge i gjennomsnitt har en verdi på NOK 2 982 i uken, eller på hele NOK 155 043 i året! Hvordan vi har regnet oss frem til dette kan du lese mer om i denne artikkelen: “SÅ MYE ER DIN UTENDØRSREKLAME PLASS VERDT

Crossmark Dynamic kan benyttes som en Retail Mediekanal

Vi i Crossmark leverer et opphengssystem kalt Dynamic. Systemet kan enkelt festes til de aller fleste fasader og vegger, både inne og ute. Bannerne kan enkelt skiftes ut på egenhånd fra bakkenivå, uten bruk av lift eller ekstern hjelp. 

utendørsreklame, reklame utendørs', markedsføring

Det at Dynamic kan plasseres så å si hvor som helst, og at innmaten enkelt kan skiftes ut, gjør systemet perfekt som et Retail media. Mange av våre Dynamic kunder har opphengssystemer som er meget godt plassert i form av at de har høy eksponering. Både fra folk som besøker butikken, men også fra forbipasserende til fots og i kjøretøy. 

Ifølge Veglova § 33 kan bedrifter innrette sin fasade med reklameskilt og liknende innretning uten å måtte søke om det, så lenge innholdet er relevant i forhold virksomheten til bedriften. Det vil si at butikker kan selge sin reklameplass til sine leverandører uten å måtte søke om det. Her står altså butikkene fritt til å velge hvem som skal få benytte seg av plassen. 



Har du spørsmål om Dynamic opphengssystem? Ta gjerne kontakt på tlf: 22 97 53 00 eller på e-post: info@crossmark.no for en uforpliktet samtale. Vi snakkes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top