RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

UtendørsreklameLeave a Comment on RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

RETAIL MEDIA – EN MEDIEKANAL I VEKST

Retail media er ikke en ny mediekanal, men har økt kraftig i omfang de siste årene mye på grunn av nettbutikker som Amazon. De har benyttet sin egen nettside, ikke bare til å selge produkter, men også til å la sine leverandører reklame på deres hjemmeside. 

Retail media markedet er forventet å ha en årlig vekst på hele 25 % frem til 2026 og oppnå en inntekter på hele 100 milliarder dollar. 

Hva er Retail Media?

Retail media er en mediekanal hvor butikker selger reklameplasser, både på sine nettbutikker og i sine fysiske butikklokaler, til sine leverandører. Dette gjør det mulig for merkevarer å promotere sine produkter der hvor kjøpsavgjørelsen blir tatt. Retail media markedet er forventet å ha en årlig vekst på 25 % frem til 2026 og oppnå inntekter på 100 milliarder dollar.

Økende betydning av Retail Media

Retail media har opplevd en betydelig vekst de siste årene. Amazon har oppnådd stor suksess med å benytte sin salgsplattform til å selge reklameplass til sine leverandører, noe som har ført til at andre bedrifter også ønsker å gjøre det samme. For eksempel, Wal-Mart, verdens største retailkjede, er på vei til å generere 2,2 milliarder dollar fra deres retail media. 

Annonseringen de tilbyr vokser ikke bare raskere enn retailvirksomheten, men oppnår også høyere marginer.

Hvorfor benytte seg av Retail Media?

Butikker i dag har et stort utvalg av varer fra ulike leverandører. Konkurransen blant leverandørene er høy, og det er viktig at produktet skiller seg ut i mengden. Reklame nær kjøpsstedet kan bidra til å oppnå mer oppmerksomhet og påvirke kundens kjøpsavgjørelse. 

Visste du at så mange som 87 % av kunder som besøker et hypermarked og 76 % av kunder som besøker en dagligvarebutikk, ikke spesifikt har bestemt seg for hvilke produkt de skal handle? Les mer om det i denne artikkelen: “Kundens kjøpsbeslutning”.

Det at kun ca. 20 % av de som besøker en butikk vet spesifikt hva de skal ha, sier noe om hvor effektiv en reklameplass i eller utenfor en butikk kan være. Derfor er det ikke rart at Tesco har installert 500 skjermer ved inngangen til sine lokaler. Det er utendørsreklame som gir kundene relevant informasjon der hvor de ønsker det.

Reklameplasser på bedrifter sine eiendommer kan ha svært høy verdi og er noe retailkjeder burde ta på alvor. Ser man på prislistene til noen av de største leverandørene på utendørsreklame, JCDecaux, Ocean Outdoor og Clear Channel, kommer det frem at en godt plassert reklameplakat kan ha en høy verdi. 

utendørsreklame, reklame utendørs', markedsføring

Fra prislistene til selskapene nevnt over kommer det frem at en klassisk utendørs reklameflate i Norge i gjennomsnitt har en verdi på NOK 2 982 i uken, eller på hele NOK 155 043 i året! Hvordan vi har regnet oss frem til dette kan du lese mer om i denne artikkelen: “Så mye er din utendørsreklame plass verdt”.

Crossmark Dynamic som Retail Mediekanal

Vi i Crossmark leverer et opphengssystem kalt Dynamic. Systemet kan enkelt festes til de aller fleste fasader og vegger, både inne og ute. Bannerne kan enkelt skiftes ut på egenhånd fra bakkenivå, uten bruk av lift eller ekstern hjelp.

Dynamic kan plasseres nesten hvor som helst, og innmaten kan enkelt skiftes ut, noe som gjør systemet perfekt som en retail media-kanal. Mange av våre Dynamic-kunder har opphengssystemer som er godt plassert med høy eksponering fra både kunder i butikken og forbipasserende. 

Ifølge Veglova § 33 kan bedrifter innrette sin fasade med reklameskilt og lignende innretning uten å måtte søke om det, så lenge innholdet er relevant i forhold til virksomheten til bedriften. Dette betyr at butikker kan selge reklameplass til sine leverandører uten å måtte søke om det.

Ofte Stilte Spørsmål

Hva er Retail Media?

Retail Media er en mediekanal hvor butikker selger reklameplasser på sine nettbutikker og i sine fysiske butikklokaler til leverandører.

Hvordan kan Retail Media påvirke kjøpsbeslutningen?

Reklame nær kjøpsstedet kan bidra til å oppnå mer oppmerksomhet mot produktet eller tjenesten, samt påvirke kunden i kjøpsavgjørelsen.

Hva er verdien av en utendørs reklameplass?

En klassisk utendørs reklameflate i Norge har i gjennomsnitt en verdi på NOK 2 982 i uken, eller NOK 155 043 i året.

Hvordan fungerer Dynamic opphengssystem?

Dynamic kan enkelt festes til de fleste fasader og vegger, og bannerne kan enkelt skiftes ut fra bakkenivå uten bruk av lift eller ekstern hjelp.

Har du spørsmål om Dynamic opphengssystem? Ta gjerne kontakt på tlf: 22 97 53 00 eller på e-post: info@crossmark.no for en uforpliktet samtale. Vi snakkes!

Fortsettelse…

Retail media-markedet har en lys fremtid foran seg, med stadig flere butikker som tar i bruk denne effektive mediekanalen for å maksimere sin markedsføringsinnsats og øke avkastningen på investeringene.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top