Innendørs og utendørsreklame

INNENDØRS OG UTENDØRSREKLAME – DET PERFEKTE PARNERSKAPET

Innendørs og utendørsreklame har begge gode egenskaper når det kommer til å reklamere og informere kunder, men hva er forskjellen? Og kan de effektivt benyttes sammen?
I denne artikkelen skal vi ta for oss det du trenger å vite om de to ulike formene for reklamering og hva som skiller de.

Innendørs reklame – definisjon og ulike former

Innendørs reklame kan defineres som reklame hvor kunngjøringer om varer, arrangementer eller tjenester blir publisert innenfor et lukket området som du kontrollerer. Med andre ord reklame du ser på kjøpesentre, varehus og butikker kan være eksempler på innendørs reklame. 

Eksempler på innendørs reklame kan være: 
  • Reklameplakater 
  • Flyers 
  • Stands
  • Selvklebende tapet
  • Tekstilrammer 
  • Lyskasser
  • Hyllekommunikasjon

Innendørs reklamering har en evne til å overbevise kunder og gjøre en forskjell for butikker. Det er et virkemiddel for butikker til å kommunisere med de som besøker, mens de er i lokalene. 

Innendørs reklame er en unik måte å kunne kommunisere med kunden aller nærmest der den endelige kjøpsbeslutningen blir tatt. 

Hva er fordelene med innendørs reklame?

Innendørs reklame har mange fordelen, her er noen av dem: 

  • Enkelt å nå ut til dine kunder – ved bruk av innendørs reklame plassert på korrekte steder og arrangementer vil du lett kunne kommunisere dine kampanjer mot potensielle kunder. 
  • Fører til økt oppmerksomhet – innendørs reklame fører til bedre oppmerksomhet enn tradisjonelle markedsføringskampanjer. En innendørs reklameplakat har en gjennomsnittlig visningstid på mellom 1 til 3 minutter. 
  • Uendelige kreative løsninger – innendørs reklame kan komme i ulike formater og størrelser slik at du lett kan tilpasse reklameringen ut mot dine kunder. Dette gir deg mulighet til å innovere hvordan du når ut til kundene. Eksempelvis kan tekstilramme med LED-belysning bli benyttet for å enklere få oppmerksomheten til kunden. 
  • Kostnadseffektivt – sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsmetoder som brosjyrer og målrettede posttjenester, gir innendørs reklame mye verdi for pengene når plassert på riktige steder.
Innendørs og utendørsreklame, crossmark

Utendørsreklame – definisjon og ulike former

Utendørsreklame er enkelt og greit reklamering for din butikk, arrangement eller tjeneste som blir gjort utendørs. Det er en av de eldste og mest tradisjonelle formene for reklamering, men er fortsatt i dag en av den mest effektive formen for butikker å fremme sine kampanjer eller budskap. 

Eksempler på ulike former for utendørsreklame kan være:
  • Bannere
  • Reklameseil
  • Flagg
  • Plakater
  • Folie
  • Reklameskilt

Utendørs reklame er en form for massekommunikasjon og er derfor mest effektivt for å kommunisere brede budskap, merkevarebygging og støtte opp kampanjer. 

Som nevnt er ikke utendørsreklame noe nytt og har blitt vanlig å se i byen, samt ute på landet. Konkurransen i industrien har vokst betraktelig, og det blir tøffere og tøffere å fange oppmerksomheten til kunden. 

Eksponeringen, for eksempel en banner har, er tiden det tar en person å gå eller kjøre forbi. Bruk derfor eksponeringstiden godt, og hold budskapet og informasjonen enkel og forståelig. 

Denne formen for kommunikasjon fungerer dårlig når for mye informasjon blir skal gis ut samtidig. Uoversiktlige og forvirrende meldinger gjør det vanskeligere for kunder å motta informasjonen.

Tips for å lykkes med utendørsreklame

Fordelene er mange med å bruke utendørsreklame. Det er et effektivt virkemiddel for å øke oppmerksomheten mot din butikk eller arrangement. Her er noen tips til hvordan å gjennomføre en vellykket utendørsreklame kampanje:

  • God planlegging og presisjon – i dag blir mye av informasjonen vi mottar gitt via smarttelefoner. Det kan derfor være vanskelig å nå ut til folk når fokuset ofte er rettet mot telefonskjermen. For å løfte folks oppmerksomhet bort fra telefonen og mot din reklameplakat krever derfor god planlegging og ide som tar oppmerksomheten til folk.
  • Gjør det mulig å dele ditt budskap – din utendørsreklame burde ha en wow faktor. Noen som gjør at folk stopper for å studere plakaten, kanskje til og med tar bilde og deler det på sosiale medier.
  • Finn riktig plassering – hvor reklamen plasseres har stor påvirkning på hvor effektivt budskapet når ut til forbrukere.  Det er naturlig å henge den et sted hvor den har mest eksponering. Det er ofte steder med høy trafikk av biler og mennesker. 
  • Mindre er mer – når det kommer til å formidle et budskap kan det være nyttig at plakaten ikke inneholder for mye informasjon. Eksponeringen mot forbipasserende kan være på få sekunder, det er derfor viktig å få tak i dem så fort som mulig. Ikke inkluder for mye tekst og hold budskapet enkelt. La heller de visuelle elementene gjøre jobben. 

Har du lyst til å lese mer om hvorfor du burde benytte deg av utendørsreklame kan du lese mer om det her.

Innendørs og utendørsreklame – det perfekte partnerskapet

Noen er under den oppfatningen når de planlegger og designer markedsføringskampanjer at kun innendørs eller utendørs reklame kan benyttes. Dette stemmer ikke, ved å kombinere kan markedsføringen bli enda sterkere. 

Din utendørsreklame burde ha en triggende effekt. Spektakulære bilder og en enkel melding burde være nok for å tiltrekke seg oppmerksomhet, øke interessen og trekke folk inn i butikklokalet.

Når kunder kommer inn i ditt lokale, brukes innendørs reklamen som et informasjonspunkt. Her kan kundene lære mer om din butikk, arrangement eller tjeneste. 

Ved å bruke både innendørs og utendørsreklame, skapes det en helhet i markedsførings opplevelsen. Dette gjør handleopplevelsen mer behagelig for kunden og øker sannsynligheten for at de kommer tilbake til butikklokalet. En vinn-vinn situasjon for både kunden og butikken.

Leave a Reply

%d bloggers like this: