Dekorfolie og reklamefolie er et populært materiale som brukes til både innendørs og utendørsreklame. Det blir ofte benyttet til å dekorere butikker når materialet skal sitte over lengre tid, men også anvendt som utendørsreklame ofte i form av storformat på vegger og folie på biler, mulighetene er mange.
Folie er et fleksibelt produkt, som kan bidra til at din butikk eller ditt varemerket får fordeler i konkurransen om kundenes oppmerksomhet. I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hva folie er og hvor det kan benyttes.
Hva er folie?
Folie er et spennende og tilpasningsdyktig materiale kan bli beskrevet som et stort klistremerke eller en form tapet hvor materialet består av vinyl. Ønsket grafikk blir printet på folien som videre kan festes på de aller fleste underlag ved bruk av lim. Folie kan brukes til mange ulike formål, som blant annet dekor på vinduer, heldekorering av tilhengere og utendørs vegger.
De vanligste variantene er kampanjefolie og permanent folie, med eller uten laminat. Laminatet gjør folien svært slitesterk når den blir plassert utendørs, for eksempel på kjøretøy. Folien kan dermed bli installert permanent eller for en kortere periode.
Folie er som nevnt et tilpasningsdyktig og fleksibelt materiale som kan benyttes til å dekke de fleste overflater og vegger. Det kan dekorer butikklokaler utvendig og innvendig, å skape en helhet av butikkens motiver og budskap som er visuelt tilfredsstillende og tiltrekker seg oppmerksomhet. Reklamefolie og dekorfolie kan designes og formes til nesten uendelige spesifikasjoner.
Vi i Crossmark folie til de aller fleste formål. Vi leverer blant annet Skåret vinyl som kul effekt hvor det ser ut som du har printet på glass og folie til bil.
Hva folie kan benyttes til?
Folie har mange bruksområdet, som alle bidrar til å bygge ditt varemerket. Det kan benyttes til alt fra dagligvarer til hoteller og restauranter. Her er noen eksempler.
Dekorering av utendørs vegger og fasade – Reklamefolie og dekorfolie egner seg godt til dekorering av store overflater. Folie i storformat på eksempelvis fasaden til en butikk er svært effektivt virkemiddel for å spre budskapet til varemerket over et større område. Laminert folie sikrer at grafikken ikke slites ut av vær og andre former for slitasje.
Dekorering av innendørs vegger – Å kombinere utendørs og innendørs foliedekor er et sterkt virkemiddel som alle butikker burde benytte seg av. Mens utendørsreklame benyttes til å trekke folk inn i butikklokalet, er det innendørs reklamen som skal informere om produkter og tjenester, samt å skape en god atmosfære i lokalet. Foliering av interiør og eksteriør, som skap, dører, gulv, vegger etc. er eksempler på områder som kan dekkes med ønsket design.
Dekorering av kjøretøy og tilhengere – Dekorfolie på kjøretøy kan være en svært effektiv form for reklame for bedrifter. Det kan effektiv transformere kjøretøyene til ditt firma til et effektivt reklamemedium, som promoterer dine tjenester og produkter, og/eller informerer om ditt varemerket og kontaktinformasjon. Lastebiler og varebiler har gode egenskaper til å fange oppmerksomhet grunnet deres store overflater og at de konstant beveger seg ute på veiene. Reklameringen blir dynamisk og rekker ut til et stort publikum grunnet at reklamen alltid flytter på seg.
Dekor på butikkvinduer – Grafikk på hele eller deler av en butikk sine vinduer gir ditt butikklokale mulighet til å skille seg ut fra mengden. Fasaden er det første inntrykket kunden får av butikken, hvorfor ikke utnytte det med kreativt og spennende design. Dekor på butikkvinduer kan du lese mer om i artikkelen “Folie på butikkvinduer”.
Folie hos LEKIA
Vi har vært så heldige å kunne bidra med å dekorere for leketøy skjeden LEKIA. Her har permanent folie som er konturskjært og laminert blitt benyttet.
De første bildet viser hvordan LEKIA har benyttet seg av folie på utsiden av sitt butikklokale. Dekoren er morsomt og vil garantert tiltrekke seg oppmerksomhet fra relevante kunder.
Videre inne i butikken er blant annet disken, hyller og dører dekorert med samme tema som ble brukt på utsiden. Dette skaper en helhet, og gjør handleopplevelsen mer interessant og visuelt tilfredsstillende.