utendørsreklame, reklame utendørs', markedsføring

HVORFOR FUNGERER UTENDØRSREKLAME? 

Utendørsreklame er mer populært en det noen gang har vært. Det kan begrunnes med fire drivere: effekt, handling, relevans og kreativitet. 
Utendørsreklame har i egenskaper som gjør den meget relevant der hvor kjøpsavgjørelsen blir tatt. Det er et nøkkelmedium som er svært interessant for bedrifter som ønsker å nå ut til kundene i før de setter foten i butikken. En studie viser at så mange som 40 % av kundene ser på reklame utendørs som siste mulighet til innflytelse før et eventuelt kjøp blir gjennomført. Neste mediet på listen er radio med kun 8 %. Bevisstheten som reklamekanalen skaper i perioden før et kjøp gjennomføres, øker sannsynligheten for at forbrukeren finner ut mer om produktet, og som en konsekvens av dette kjøper produktet.  

Utendørsreklame skaper uunngåelig påvirkning 

Reklame utendørs er forskjellig fra andre medier, spesielt digitale medier, det kan ikke unngås eller blokkeres. Benyttes utendørsreklame som reklamekanal blir forbrukerne invitert til å se reklamen, de ser reklamen på egne premisser istedenfor at reklamen blir presset på dem.   

Etter hvert som flere bruker mer tid ute, øker publikummet. Det er et offentlig medium med rekkevidde og innvirkning. Det formidler status og autoritet, noe som gjør merker kjente og ikoniske. 

Utendørsreklame driver frem handling 

Ettersom forbrukere tilbringer mer og mer tid ute og reiser, blir de mer utsatt for reklame utendørs. Akademiske studier viser at når forbrukere er ute og reiser, er de i en aktiv tankegang. Dette betyr at de er mer tilbøyelige til å absorbere og engasjere seg i nye meldinger.  

Spredning av smarttelefoner lar forbrukere svare på oppfordringer til handling fra utendørsreklame. De snapper, søker, deler og handler mer umiddelbart enn noen gang før. 

Utendørsreklame har relevans i media og budskap 

Utendørsreklame planleggere har aldri hatt bedre verktøy til rådighet. Ny teknologi som smarttelefoner bidrar til mulighet for databasert analyse, GEO-målretting og publikumsmålingsverktøy.  

Alle gir mulighet for nye nivåer av sofistikert planlegging. Og større digitalt inventar gjør det mulig å iverksette utendørsreklame-kampanjer med ultimat fleksibilitet og umiddelbarhet.  

Utendørsreklame driver kreativitet 

Reklame utendørs er det ultimate kreative mediet. Klassisk reklame utendørs gir uunngåelig effekt og minneverdighet. Digital OOH gir annonsører og bedrifter en mengde av kreative muligheter. Tidssensitive, stedsspesifikke, kontekstuelle og andre dynamiske meldingsutløsere gir annonsører nye kreative muligheter til å engasjere seg med et enda mer definert publikum. 

Hvem ser utendørsreklame? 

Utendørsreklame som reklamekanal har eksepsjonelt god dekning i byer, men også ute i distriktene. Det når ut til alle typer mennesker: studenter, barnefamilier, gamle og unge.  

Men fremfor alt er det spesielt effektivt for å nå de gruppene annonsørene ønsker seg mest. De unge, urbane og velstående forbrukere. Dette er en målgruppe som ofte er på farten, digitalt tilkoblet og svært sosiale. Derfor ser disse forbrukerne mest reklame utendørs, og tar mest handling som et resultat. Ikke bare videresender de meldinger via muntlig og sosiale medier, de utfører flere mobilsøk etter å ha sett en utendørsannonse enn noe annet medium. 

Disse unge forbrukerne bruker 25 % mer tid ute enn de gjorde for 10 år siden, og tilbringer i gjennomsnitt 3 timer og 10 minutter på offentlige steder hver dag. Studier viser at folk på farten er i en aktiv tankegang. De er mer våkne utenfor hjemmene sine, og dermed bedre i stand til å ta inn meldinger og informasjon. 

Utendørsreklame er i en utmerket posisjon til å fange folk når de er i en mer absorberende sinnstilstand. Ved å levere alle disse ønskelige og lukrative målgruppene til annonsører i stor skala. Fører det til at utendørsreklame sikrer at merkevaren blir sett, og enda viktigere, husket.  

Vi i Crossmark leverer et opphengssystem for utendørsreklame kalt Dynamic. Systemet er en svært effektiv reklamebærer som kan installeres på de aller fleste vegger og fasader. Ønsker du å vite mer om Dynamic eller andre utendørsreklame produkter vi leverer? Ta kontakt på tlf: 22 97 53 00 eller på e-post info@crossmark.no for en uforpliktet samtale.  

Leave a Reply

%d bloggers like this: