UTENDØRSREKLAME, crossmark,

UTENDØRSREKLAME ER DEN MEDIKANALEN SOM VOKSER MEST

Mediebyråforeningen har nylig kommet med nye og oppdaterte tall for reklamemarkedet. Det er dystre tall for de fleste mediekanalene i Norge. November måneden i år har en samlet nedgang på tvers av alle mediekanalene på 15,5 % sammenlignet med november 2021, som tilsvarer NOK 180 millioner.
Men fra mediebarometeret er det en mediekanal som skiller seg ut, utendørsreklame. Mediekanalen er vekstvinner så langt i år, hvis man regner i omsetningsvekst. Utendørsreklame har vokst med hele 158 millioner, eller med 35 % sammenlignet med i fjor.
Hva er grunnen til at utendørsreklame gjør det så bra? Vi har satt opp 5 punkter som kan forklare veksten mediekanalen opplever.

1. Kostnadseffektiv måte å oppnå merkevarekjennskap

En av de beste grunnene til å investere i utendørsreklame-annonsering er at det er en utrolig rimelig måte å nå et bredt publikum og bygge merkevarekjennskap. Når du sammenligner kostnaden per eksponering/visning (CPM) for utendørsreklame-annonsering med nettbaserte merkevarebevissthetskampanjer, radioannonser eller andre typer merkevarebevissthet, er det ingen tvil om at utendørsreklame er et av de rimeligste alternativene.

Mediekanalen har egenskaper som gir merkevarer høy eksponering til en lav pris. Det er en ekstremt effektiv kanal for bedrifter som ønsker å gjøre sin merkevare kjent eller informere om kampanjer og tilbud.

2. Godt likt

I en undersøkelse utført av Mindshare i 2019 kommer det frem at utendørsreklame er den mediekanalen i Norge som irriterer folk minst. Kun 14 % svarer at de opplever kanalen som irriterende, til sammenlignet svarer 48 % og 35 % at de finner nettbaserte videoer og reklame på sosiale medier irriterende. Reklame utendørs har egenskaper som gjør at kundene blir invitert til å se reklamen på eget initiativ. Den blir ikke presset på dem i ugunstige situasjoner.

3. Bred rekkevidde

Når det kommer til størrelsen på rekkevidden, er det ingen tvil om at utendørsreklame er det beste valget. En utendørsreklame-studie fra Nielsen (2016) viser at nesten 80 % av folk vil legge merke til utendørsreklame på ukentlig basis.

En annen undersøkelse utført av A.T. Kearney, finner at så mange som 84 % av generasjon Z legger merke til reklame som er plassert utendørs. Det sier en god del om hvilken effekt mediekanalen har, når en så stor andel av en generasjon som har vokst opp med hodet vendt ned mot en skjerm legger merke til reklamen.

Nedgangen i bruk av radio og TV i mange husholdninger, sammen med den utbredte bruken av annonseblokkere, betyr at nesten alle andre reklameplattformer vil gå glipp av visse demografiske forhold. Hvis målet ditt er å få kontakt med publikum på bred basis, bør annonsering med utendørsreklame alltid være en seriøs vurdering til mediemiksen.

4. Driver engasjement

En annen fordel med reklame utendørs er at den er en nøkkeldriver for kundeengasjement, noe som betyr at den fungerer godt i kombinasjon med digitale kampanjer for å drive konvertering. Studier har vist at det er mer sannsynlig at folk klikker på en internettannonse hvis de tidligere har vært utsatt for utendørsreklame fra samme virksomhet.

Utendørs kan også brukes til å lede folk til nettstedet ditt, eller til å bruke en bestemt hashtag på sosiale medier.

5. Målgruppen

Når det gjelder målretting mot en bestemt målgruppe, har mange en tendens til å tenke på digitalt som den beste løsningen. Sannheten er imidlertid at utendørsreklame kan tilby like gode muligheter når man ønsker å målsette seg mot et bestemt publikum, spesielt på lokalt nivå.

Vi i Crossmark levere flere innendørs og utendørs reklameprodukter som helt sikkert kan tilpasses ditt behov. Vi leverer alt fra mindre reklameplakater, til store reklameseil som kan dekke store overflater. Har du spørsmål om være produkter? Ta gjerne kontakt på tlf: 22 97 53 00 eller på e-post: info@crossmark.no for en uforpliktet samtale.

Leave a Reply

%d bloggers like this: