reklameplakater, effektiv markedsføring, utendørs reklameplakater

TIPS FOR Å LAGE UTENDØRS REKLAMEPLAKATER SOM FUNGERER

Utendørs reklameplakater kan ha en fantastisk effekt på din bedrift. Med godt gjennomført design og riktig plassering kan det føre til økt omsetning og bidra til å bygge en gjenkjennelse av ditt varemerke mot potensielle kunder.  

Hvorfor investere i utendørs reklameplakater? 

Svaret på dette er enkelt, fordi det fungerer. I motsetning til reklame i form av annonser på internett, har klassisk reklame egenskaper som er mer behagelige for kunder. Ved bruk av klassisk reklame får kundene selv ta valget om de ønsker å ta til seg budskapet, eller ikke. Kundene blir invitert til å se reklamen, den blir ikke presset på kundene som ved bruken av digitale annonser.  

Der hvor digital reklame i form av annonser har blitt mindre akseptabelt fra kundene, har klassisk utendørsreklame i form av bannere, plakater, reklameseil osv. opplevd økt godkjennelse. Dette gjelder spesielt når den klassiske reklamen har et godt design og riktig plassering.  

Crossmark leverer ulike typer reklameplakater som som kan tilpasses etter behov.

Hvordan lage reklameplakater som gir effekt? 

Her skal vi gå gjennom noen tips til hvordan din bedrift kan optimalisere markedsføringskampanjer 

Riktig plassering – det første tipset er kanskje det aller viktigste. Plasseringen til reklameplakaten har stor innvirkning på hvor effektivt budskapet spres. Før du bestemmer deg for hvor reklamen skal plasseres er det viktige vite hvilken innvirkning reklamen vil ha kombinert med elementer som befinner seg i området. Gå og kjør noen ganger forbi der du tenker å plassere reklamen. Dette vil bidra med å få en bedre forståelse av hvordan ditt varemerke, farger og budskap, vil treffe forbrukerne.  

Noen spørsmål du burde stille deg angående plassering av reklamen 

  • Er reklameplakaten synlig fra gangfeltet, veien, bussholdeplassen osv.? 
  • Er det noe som hindrer noen å se reklamen, trær, busker? 
  • Passer bruken av farger til området reklamen plasseres, blendes fargen med andre bygg i nærheten? 
  • Er skriften stor nok til å kunne leses fra avstand? 

Målet med reklamen er naturligvis at budskapet skal nå ut til flest mulig og at det skal være lett forståelig.  

Mer om gunstig plassering av reklameplakater både innendørs og utendørs kan du lese mer om her: Hvordan øke kundeengasjementet i butikk? 

Stort er bra – en person som kjører i 70 km/t i moderat trafikk har en reaksjonstid er på ca. 1,5 til 3 sekunder når skiltet er sett. Det dette betyr for reklameplakaten som henger utendørs at den må være enkel å få øye på og grafikken må raskt kunne gi inntrykk.   

Jo større reklameplakaten er, jo høyere er sannsynligheten for at noen ser den. Men, større er ikke alltid bedre. Store plakater med rotete budskap og for mye tekst gjør det vanskelig for kundene å ta imot budskapet, og reklamen mister sin effekt.  

Plakaten burde være stor nok til at teksten kan leses, men må kommunisere budskapet på en måte som folk forstår.  

Gjør innholdet lesbart – ved valg av font kan det være fristende å velge elegant skrift som gir plakaten det lille ekstra. Det kan tilføre glans over reklamen og få den til å virke mer luksuriøs, men dette kan påvirke effekten til reklamen negativt. Designet kan virke forvirrende og reklamen oppnår ikke ønskelig reaksjon og oppmerksomhet fra kundene.  

Som nevnt over er reaksjonstiden en reklameplakat får ikke på mange sekunder, bruk derfor tiden godt og ikke sløs reklameplassen ved å bruke skift som kan være vanskelig å tyde.  

Her er noen tips til hvordan gjøre ditt innhold lett å tyde: 

  • Bruk en tydelig font som er lett å lese for alle aldersgruppen 
  • Benytt skift som er ca. 2,5 cm i høyde på plakaten for hver 3 meter med avstand til ønsker distanse du regner med at plakaten blir sett fra. 

Hold det kort og enkelt – vær direkte og kom raskt til poenget med reklamen.  Begrens gjerne teksten til under 10 ord med en kort overskrift på rundt 3 ord, spesielt for reklameplakater som er rettet mot bilister som har en svært begrenset reaksjonstid. Er plakaten plassert ved et busstopp eller området med mange forbipasserende har man en lengre reaksjonstid som gir mulighet til å legge til mer informasjon og gjøre litt mer ut av plakaten.  

Når det kommer til innholdet i plakaten kan man si at “mindre er bedre”. Ved å benytte et innhold som er enkelt og lett forståelig vil man oppleve at budskapet når ut til flere mulige forbrukere.  

Tiltrekk oppmerksomhet med farger – man kan tenke at å bruke mye farger kan bidra til å gjøre plakaten bedre. Men her gjelder også prinsippet at “mindre er bedre”. Det viktige er ikke å bruke flest mulig farger, men å bruke farger som passer bra sammen og som virker visuelt tilfredsstillende.  

Benytt fargekombinasjoner med høye kontraster i motsetning til svake farger. Fargekombinasjoner med høye kontraster kan være, svart og gult, hvitt og blått. Men husk at fargene må stå i kontrast til farger i omgivelsene. Ikke bruk gul bakgrunn på en plakat som skal henge på et gult bygg og lignende.  

Leave a Reply

%d bloggers like this: