Kundenes kjøpsbeslutning, innendørs reklame, crossmark, banner

KUNDENES KJØPSBESLUTNING – GRIP KUNDEN MED INNENDØRS REKLAME 

Hverdagen har for mange blitt svært hektisk, og det kan være krevende å planlegge hva som skal handles før et butikkbesøk. Dette skaper videre utfordringer for bedrifter som driver med detaljhandel, etter som at tiden de har på å nå ut til kunder mens de er i lokalet er begrenset.  
Studie om kundenes kjøpsbeslutning viser at 82 % av kunder i hypermarked og 76 % av kunder i dagligvarebutikken, ikke spesifikt har bestemt seg for hva de skal kjøpe før de er i lokalet.  Innendørs reklame er for butikken den siste muligheten til å påvirke kjøpet til kunden.

Kundenes kjøpsbeslutning  

Som nevnt over er det bare en liten andel av de som besøker en butikk som vet helt sikkert hva de skal ha før de går inn i butikklokalet. I en studie utført av POPAI i 2014 blir tilfeldige kunder intervjuet før og etter butikkbesøket. Der kommer det frem at det i gjennomsnitt er kun 21 % av de som besøker en dagligvarebutikk eller et hypermarked som vet spesifikt hvilke produkter de skal handle.  

For å kunne forstå seg på hvordan kundene oppfører seg i butikken, må man kunne forstå hvordan kunden planlegger og blir påvirket av reklame før de setter foten i butikklokalet. Av kundene som besøkte en dagligvarebutikk kommer det frem at ca. 30% prosent bruker digital reklame, 30% printet reklame/butikkataloger og 32% aviser/e-post når de skal planlegge handlebesøket. For de som skal besøke et hypermarked er bruken av reklamemedier mindre brukt til å planlegge besøket. Printet reklame og butikkataloger er de mest brukte mediene. 22% benytter seg av disse mediene.  

Av de butikkbesøkende som var med i undersøkelsen kom det også frem at omtrent halvparten hadde en mental handleliste, mens 13 % og 34 % av de besøkende i dagligvarebutikker og hypermarked henholdsvis, ikke hadde handleliste i det hele tatt. Det er verdt å notere seg at 36 % av kundene som besøkte en dagligvarebutikk hadde skrevet ned en handleliste, mot kun 15 % av kundene som besøkte et hypermarked. Kombinert med at kundene generelt bruker mindre tid i butikklokalet, kan det være ekstremt viktig å investere i innendørs reklame for å overbevise impulskjøpene og opprettholde langsiktig lønnsomhet.  

Påvirk kundenes kjøpsbeslutning med innendørs reklame 

Resultatet fra studiet viser hvor viktig det er med god reklame inne i butikklokalet. Bedrifter og merkevarer har alle ulike måter å markedsføre sine produktet. I mange tilfeller kan den konstante strømmen av reklame og informasjon om produkter og tjenester virke forvirrende på kunden, og reklamen mister sin effekt.  

Innendørs reklame er et effektivt virkemiddel for å reklamere og informere kundene om produkter og tjenester der hvor kjøpsbeslutningen blir tatt. Det har egenskaper som er effektive for å selge produktet, informere om rabatter og kampanjer, demonstrere hvordan produktet fungerer og generelt informere om produktet.  

Det er som nevnt kun en liten del av de som besøker et butikklokale som vet spesifikt hva de skal ha før de fysisk er i butikken. Innendørs reklame kan føre til impulskjøp av kundene, som videre fører til økt omsetning.  

Reklame innendørs er en vinn-vinn-situasjon for både butikken og deres leverandør. Reklamen gjør butikklokalet mer spennende og kan generere økt salg grunnet kjøp gjort på impuls. For leverandører vil reklamen gjøre at deres produkt skiller seg ut, noen som igjen fører til økt salg.  

De mest vanlige formene for reklame innendørs er bannere, reklameplakater, folie/vinyl på vegger/gulv, tekstilrammer osv. Dette er produkter som lett kan tilpasses de aller fleste butikklokaler. Andre former for innendørs reklame kan være PopUp produkter som brukes til stands og eventer som foregår inne i lokalet. Det kan for eksempel være PopUp vegger og disker, og RollUp’s reklamesystem.  

Noe mer du lurer på? Kontakt gjerne oss i Crossmark på tlf: 22 97 53 00 eller e-post: info@crossmark.no for en uforpliktet samtale 🙂

Leave a Reply

%d bloggers like this: