GENERASJON Z FAVORISERER REKLAME UTENDØRS

Kundeopplevelse UtendørsreklameLeave a Comment on GENERASJON Z FAVORISERER REKLAME UTENDØRS

GENERASJON Z FAVORISERER REKLAME UTENDØRS

Generasjon Z (Gen Z) har vokst opp med internett og mange har god erfaring når det kommer til sosiale medier og den digitale verden. Derfor er det sikkert noen av dere som reagerer når vi i tittelen sier at denne generasjonen foretrekker reklame utendørs fremfor andre medier, som annonser på internett og i sosiale medier.
Hvorfor er Gen Z så viktig for bedrifter og organisasjoner? I 2020 sto generasjonen for 40 % av forbrukerkjøpet i USA. Dette vil etter all sannsynlighet øke med årene som kommer. Denne generasjonen er derfor svært viktig for bedrifter og organisasjoner allerede i dag, men også langt fremover i tid.

Markedsgruppen «Generasjon Z»

Med Gen Z menes de som er født fra midten av 1990-årene til begynnelsen av 2010-årene. De har mange kallenavn som «digitalt innfødte» og «snøfnuggenerasjonen». De er den største forbrukergruppen i dag, og disponerer i USA 143 milliarder dollar fordelt på 61 millioner individer.

Som nevnt har denne generasjonen generelt høy kjøpekraft, som ofte blir brukt på å spise ute, elektronikk, skjønnhetsprodukter og klær. Det er en generasjon alle bedrifter og organisasjoner må ta på alvor, og strebe etter å nå ut til.

Hvorfor favoriserer Generasjon Z reklamen utendørs?

Generasjon Z er for mange kjent for å ha blikket konstant vendt ned mot mobilen eller andre digitale skjermer. Det kan derfor være naturlig å tenke seg at de også foretrekker å handle på nett, men dette stemmer ikke.

En undersøkelse utført av A.T Kearney, fant at 81 % av alle mellom 14 til 24 år foretrekker å handle fysisk i butikk, og 73 % liker å utforske nye produkter i butikkene. Hovedårsaken til dette er fokus på mental helse.

Over halvparten av de som var med i undersøkelsen sier at det å fysisk være i butikklokalene, og se og føle på produktene gir dem mulighet til å koble seg fra den digitale verden.

Det finnes også fysiske bevis på at bedrifter har fått med seg at Gen Z favoriserer utendørsreklame. Store digitale selskaper som Netflix, YouTube, Google og Facebook har de siste årene satset mer på å reklamere utendørs. De møter generasjonen der hvor generasjonen vil bli møtt, utendørs.

Så mange som 84 % av Gen Z legger merke til reklame som er plassert utendørs på offentlige områder. Det er imponerende med tanke på at generasjonen har vokst opp med Amazon sin nettbutikk, rett på mobilen.

I en annen undersøkelse gjort av Kantar Millwall Brown kommer det frem at 55 % av alle i Gen Z favoriserer utendørsreklame, grunnet at de opplever det som «beroligende». Mye av grunnen til det er den konstante strømmen av annonser på internett og i sosiale medier. De vet også at søkene de utfører på internett blir «tracket».

Utendørsreklame er ikke reklame som blir «presset» opp i fjeset deres, det er reklame hvor forbrukeren blir invitert til å se reklamen. Det gir det unge publikummet en frihetsfølelse hvor de selv har full kontroll på hva de ønsker å se, og hva de ikke ønsker å se.

I aldersgruppen 13-18 år, svarer 41 % at de er overveldet av alle de daglige varslingene de får digitalt.

Generasjon Z unngår annonser på internett

En person som går under Gen Z, har stor sannsynlighet for å unngå annonser på internett. Så mange som 69 % av Gen Z vil mest sannsynlig fysisk unngå annonser, sammenlignet med 50 % globalt.  

Dette skyldes flere grunner. Blant annet at Gen Z ser viktigheten av å koble seg av den digitale verden, men også at mesteparten av digitale annonser på internett ikke «treffer dem». Unge forbruker har kortere oppmerksomhetsspenn, sammenlignet med eldre generasjoner. Generasjonen foretrekker reklame med humor og videoer som er på under 10 sekunder. I gjennomsnitt skipper Gen Z en reklamevideo 3 sekunder tidligere enn Gen X.

AdBlock er for store deler av Gen Z en tjeneste mange er godt kjent med, og som mange benytter. Det fører naturligvis til økt tilbud av tjenesten, som videre fører til at AdBlock er mer tilgjengelig og effektivt enn noen gang. Terskelen for å benytte seg av AdBlock i Gen Z er lav. I dag finnes det gratis AdBlock tjenester som fungerer godt, og ved å betale et mindre beløp kan en nesten sikre seg fra å bli utsatt for annonser på internett.

Vi i Crossmark leverer mange produkter i alle størrelser og fasonger som kan benyttes til utendørsreklame. For eksempel Dynamic, som er et opphengssystem for reklamebannere. Dynamic passer til de aller fleste fasader og vegger, og er ikke søknadspliktig! Ønsker du å vite mer om Dynamic og andre produkter vi leverer? Ta kontakt på tlf: 22 97 53 00 eller på e-post: info@crossmark.no for en uforpliktet samtale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top