4 ENKLE TIPS TIL SUKSESSFULL REKLAME INNENDØRS

Innendørs reklameLeave a Comment on 4 ENKLE TIPS TIL SUKSESSFULL REKLAME INNENDØRS

4 ENKLE TIPS TIL SUKSESSFULL REKLAME INNENDØRS

Grunnet at en stor del av de som handler i en butikk ikke har planlagt hva de skal kjøpe, kan det være helt avgjørende for butikker å benytte seg av innendørs reklame til å overtale usikre potensielle kunder. Reklame innendørs har et enormt potensial til å overbevise kunden nærmest der kjøpsbeslutningen blir tatt. Her skal vi gå gjennom noen tips til hvordan reklamen kan oppnå best mulig resultat.  

Reklame innendørs kan være svært effektivt 

Innendørs reklame har et stort potensial når det kommer til å påvirke kjøpsbeslutningen til kundene mens de er i butikklokalet. Studier har funnet ut at kun 2 av 10 som besøker en dagligvare eller et hypermarked, vet spesifikt hva de skal handle i butikken. Det vil si at 80 % av kundene som besøker en butikk ikke har tatt en beslutning på hva de skal kjøpe før de setter foten i butikklokalet. I tillegg har kun ca. 50 % av de som besøker et butikklokale benyttet seg av en eller annen form for reklamemedia til planlegging av handleturen.  

Et bilde av produktet på reklamen som plasseres innendørs kan øke salget opp mot 11 %. Reklame som inneholder en logo som er lett gjenkjennelig kan øke salget av en vare med 8 %. 

Reklame innendørs, reklameplakat, crossmark

4 tips til suksessfull reklame innendørs 

Vi skal nå gå igjennom noen tips til hvordan butikker kan gjennomføre lønnsom og effektiv reklame innendørs. 

1. Tiltrekk oppmerksomhet   

Mange dagligvarebutikker og supermarkeder har i dag masse ulike former for reklame og informasjon. Derfor er det viktig med reklame som skiller seg ut og som er visuelt tilfredsstillende. Reklame som skiller seg ut, kan være å bruke gulvgrafikk i form av vinyl på gulv. Ikke mange butikker benytter seg av denne formen for reklame, noen som kan føre til å kunden lettere reagere på reklamen. Med visuelt tilfredsstillende menes det for eksempel at plakaten skal være behagelig å se på og lett å kjenne igjen. Det er ikke nødvendig å benytte seg av et titalls ulike farger. Det viktigste er å bruke gode fargekombinasjoner med høye kontraster. 

2. Godt design 

Benytt et design som tiltrekker oppmerksomhet. Det er viktig å benytte seg av et design som “fanger” øynene til kunden, etter som at det bidrar til å gi kunden et positivt inntrykk mot ditt produkt eller varemerke. Benytt gjerne sesongrelevant tema til ditt design, og ikke bruk for mange ord og uttrykk da dette fort kan virke forvirrende.  

Vi i Crossmark anbefaler bedrifter å benytte seg av lyskasser til innendørs reklame. Lyskasser er tekstilrammen med innebygd LED-lys, som garantert vil tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet og skape en god atmosfære.  Tekstilet som designet blir printet på, kan enkelt skiftes ut.  

3. Velg riktig materiale 

For å raskt kunne reagere på tilbud fra konkurrenter er det viktig å kunne skifte ut reklamen raskt. Reklameplakater, bannere og tekstilrammer er eksempler på reklamemateriell som enkelt kan skiftes ut. Dette er i tillegg materialer som kan brukes uten at det fører til skader og slitasje på butikklokalet. 

4. Plassering 

Hvor reklamen plasserer er avgjørende for at reklamen og informasjonen skal nå ut til relevante forbrukere. Til og med en godt designet reklameplakat vil miste mye av sin effekt om den blir plassert feil.  

Plasser reklamen så nærme som mulig der hvor produktet selges i butikken og i et område hvor den er godt synlig for forbipasserende. Kanskje den største fordelen med innendørs reklame, sammenlignet med andre medier som TV og butikkataloger, er et reklamen kan plasseres der hvor produktet selges.  

For informasjon og reklamering av mer generelle budskap, kan det anbefales å henge opp reklamen ved inngangen til lokalet.  

I mange butikker er det meste av veggplass og hylleplass allerede brukt til å informere om produkter og varemerker. Derfor kan det være smart å benytte seg av mindre tradisjonelle former for reklame innendørs. Det kan for eksempel være å benytte seg av tekstilrammer som henger fra taket, eller vinyl med grafikk som kan installeres på gulv.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top